מה עולה לך לראש כשאומרים ‘אסטרטגיה דיגיטלית’? כאשר מגיע הזמן לגבש אסטרטגיה, את רובנו המילה הגדולה הזאת די מפחידה ומשאירה עם הרבה סימני שאלה: איך עושים את זה? מאיפה להתחיל?
אז כדי לא להישאר באפלה, גייסנו למשימה את אסף דותן וענבר דותן מחברת BO- Business Online, המתמחה בייעוץ וליווי תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית למותגים, ומרצים בכירים בקורס דיגיטל למנהלים, שיאירו לנו את הדרך ואת השלבים העיקריים בתהליך גיבוש אסטרטגיה דיגיטלית מוצלחת.
1. הגדרת המטרות העסקיות של הארגון
הצעד הראשון לבניית אסטרטגיה דיגיטלית הוא הגדרת מטרות בעלות ערך עסקי לארגון. מטרה עסקית זו מטרה שמשרתת בסופו של דבר את הארגון, וברוב המקרים קיים בלבול בין מטרה עסקית, לאמצעי להגעה אליה.
לדוגמא: ‘כניסות לאתר’ זו לא מטרה עסקית. אם אנחנו מכוונים להגברת הכניסות לאתר (אמצעי) כדי להוריד את העומס על מוקדי השירות למשל, אז ‘חסכון בעלויות תפעול’ זוהי המטרה העסקית שלנו. דוגמאות נוספות: הגדלת ההכנסות לחברה (מטרה) ע”י חיזוק שם המותג בערוצים הדיגיטליים (אמצעי), כניסה לשוק הבין לאומי (מטרה) בעזרת הקמת אתר החברה באנגלית (אמצעי) וכן הלאה.
2. הגדרת קהלי היעד
מי הקהל הראשי אליו המותג שלך מכוון? מה מאפיין אותו? איך הוא מתנהג? מה הוא צורך? ולא רק בהקשר של המותג או השוק שלך המותג שלך. לעיתים אנחנו עשויים לגלות הזדמנויות שלא חשבנו עליהם. כמובן שבפועל במציאות, כמעט בלתי אפשרי להגיע ב-100% אל הלקוחות ה’מושלמים’ שאנחנו שואפים להגיע אליהם, אבל חשוב לדעת מה הכיוון ולדייק עד כמה שאפשר.
3. מיפוי המצב הקיים
אסטרטגיה דיגיטלית יכולה להיות אבולוציה של האסטרטגיה הקיימת או רבולוציה מהאסטרטגיה הקיימת, וכדי להחליט מה היא מבניהם, יש לחקור את המצב הקיים ב-3 רמות:
– ברמת הלקוחות: מהי השביעות רצון הנוכחית שלהם, מה הצרכים שלהם, באיזה כלים דיגיטליים של המותג הם משתמשים היום וכדומה.
– ברמת הארגון: מה הנכסים הדיגיטליים של הארגון שלך? מה המשאבים והיכולות של הארגון? איזה ידע ייחודי שיש בארגון. כדאי למנות כמה שיותר דברים שיאפשרו לך להוציא בקלות לפועל את האסטרטגיה ותכנית העבודה הדיגיטלית שלך.
– ברמת המתחרים: מומלץ לבדוק מה קורה אצל המתחרים ולנסות לזהות את הנקודות המבדלות את הארגון שלך . גם לבחור להתחקות אחר דברים שעבדו טוב לאחרים, ולעשות אותם טוב יותר, זו אסטרטגיה; או לבחור לענות על צורך של לקוחות שאין עליו עדיין מענה. רוצה השראה? הצצה על חברות מקבילות בחו”ל, עשויה לסייע לקבלת רעיונות.
ואם כבר הזכרנו מתחרים…
נקודה נוספת ולא פחות חשובה בהקשר של מתחרים – כדאי לשים לב למתחרים החדשים, גם אם הם לא מתחרים ישירים. גם אם אין להם את אותו המוצר או שירות זהה – הם עדיין עשויים להתחרות בארגון שלך על ערכים דומים עבור אותו קהל, ואפילו על התוצאות בגוגל. לכן חשוב לא להתעלם מהם ולקחת אותם בחשבון בגיבוש האסטרטגיה.
אם במהלך המחקר נראה שהאסטרטגיה בה פעלת עד היום עובדת ומתאימה לשינויים בשוק, מומלץ לבחור באפשרות של אבולוציה – עוברים מהשלב שבו היינו, מוסיפים לו נדבכים נוספים חדשים ומתפתחים קדימה. אבל אם נראה שהאסטרטגיה לא עבדה, או שהשינויים בשוק מחייבים “חישוב מסלול מחדש” אין ברירה אלא לעשות רבולוציה -בונים מחדש את כל הפעילות הדיגיטלית.
4. מיפוי האבנים הגדולות
הגדרנו מטרות, אפיינו את קהל היעד וחקרנו את השוק? מעולה. עכשיו הגיע הזמן לבנות את תכנית העל. באיזה ערוצים נרצה לפעול? מה תהיה הסינרגיה ביניהם? איזה תוכן כדאי לייצר? מי אנחנו רוצים להיות כמותג בדיגיטל?
בשלב זה, עדיין לא מדובר בתכנית עבודה מפורטת, אלא בתכנית על שצריכה להוות עבורך מסננת לכל פעילות בתוכנית העבודה, או פעילות שתזדמן לך בעתיד, בהתאם לכל מה שהגדרנו לפני כן. התכנית הזו תהווה תשתית לבניית תכנית עבודה מפורטת, שנגבש מיד אחרי שסיימנו לבנות את האסטרטגיה הדיגיטלית לפי כל השלבים.
5. תמדדו!
מה שלא נמדד – לא מנוהל. תכנית העל שבנינו בסעיף הקודם מהווה תשתית להגדרת יעדי המדידה שלך, שיסייעו לך לבחון את עצמך במהלך השנה ובסופה.
אחת הטעויות הגדולות שהרבה אנשי שיווק עושים היא הגדרת יעד לא מדיד ביחס לפעילות, כמו למשל ‘הגדלת המכירות’, עבור מותג שלא מבצע מכירה online, ומקדם את המכירה offline במגוון ערוצים.
חשוב שנגדיר לעצמנו יעדים מדידים, כמו למשל הגדלת מספר רשומות של מתעניינים ב-10%, הגדלת אחוז הדאטה המטוייב ב-15%. האם יש לך את הטכנולוגיה למדוד ולהיות במעקב אחר היעדים שהצבת לעצמך?
הגעתם עד לפה? קבלו בונוס – טיפים חשובים לדרך
גם אם בנינו אסטרטגיה מושלמת, תמיד צריכים להיות פתוחים לשינויים.
בעולם הדיגיטלי הרבה שינויים קורים, ומהר. אנשי שיווק צריכים להיות ערניים לשינויים שקורים, בעלי גמישות מחשבתית, יכולת טובה להסתגלות לשינויים ובעלי תגובה מהירה. חשוב שגם האסטרטגיה שלך תהיה גמישה, כדי שיהיה ניתן לעצב אותה בהתאם לשינויים בשוק.
יחד עם זאת, חשוב לתת לאסטרטגיה שבנית צ’אנס אמיתי.
לפעמים צריך לתת לדברים זמן להתבשל בשביל ללמוד מהם. החלטת להקים קהילה? סביר להניח שאם התוצאות יבחנו אחרי חודש, היא עדיין לא תפרח ותתנהל כמו שציפית.
חשוב לשים לב, שנתנו זמן מספיק לאסטרטגיה לפני ששינינו כיוון ונזרקנו מרעיון לרעיון. בסופו של דבר השאיפה של כל איש/אשת שיווק, היא לבנות תשתית טובה לאסטרטגיה, כזו שנשמרת לאורך זמן ובעלת מבנה מספיק גמיש לכל שינוי שיבוא.