הסעיף האחרון בכל מודעת דרושים הוא זה שמעכב אתכם בקריירה

מערכת Digitalent

מרצה ב

בטור זה אני רוצה לעסוק בסעיף האחרון בכל מודעת דרושים. סעיף שעל פניו מקבל פחות מקום ומופיע תמיד אחרון, אחרי רשימה מאוד מפורטת של מיומנויות מקצועיות, דרישות וניסיון. אבל, הסעיף הקטן הזה יקבע בסופו של דבר האם תתקבלו לתפקיד.
כן, אני מדברת על מיומנויות רכות. ולפני שנצלול עמוק לתוך הנושא, חשוב להבין מה הכוונה.

 

מה זה מיומנויות רכות?
מיומנויות רכות זה מכלול של מיומנויות אוניברסליות שעוזרות לנו לבצע את התפקיד שלנו, הן קשות מאוד למדידה כמותנית ולעתים מתבלבלים בינן לבין תכונות אופי (שללא ספק משפיעות על הנכונות שלנו לרכוש מיומנות רכה כזו או אחרת)
במקור, ההגדרה של מיומנויות רכות נולדה ב-1968 בצבא האמריקאי, בתהליכי המיון והערכה של החיילים. ההערכה נחלקה למיומנויות קשות – מיומנויות עבודה עם “מכונות וציוד”, ומיומנויות רכות – מיומנויות עבודה עם “אנשים וניירות”.
הבאזז סביב חשיבות המיומנויות הרכות גובר והולך, וכיום חוקרים רבים סוברים כי מיומנויות רכות יהיו המיומנויות החשובות ביותר למרבית המקצועות של העולם החדש – בין היתר מקצועות הניהול, דיגיטל, תקשורת, ייעוץ ועוד.

הנה תרגיל קטן שיעזור לכם להבין האם אתם זקוקים לפתח מיומנויות רכות. שאלו את עצמכם 3 שאלות:

1. האם הקריירה שלי מושפעת מהיכולות שלי בתחום התקשורת הבין-אישית עם עובדים ומנהלים אחרים (לקוחות/ספקים)?
2. האם עובדים לצידי אנשים בתפקידים דומים שמתקדמים מהר יותר ממני? (או: האם יש עצמאים שמצליחים להביא יותר לקוחות ממני?)
3. האם הדרך שבה אני מגיב/ה על מצבים שונים בעבודה מעכבת את הקידום שלי?
אם עניתם “כן” לשתי תשובות לפחות – אתם צריכים לטפח ולפתח את המיומנויות הרכות שלכם
כעת נבחן ארבע מיומנויות רכות שעל פי מרבית המחקרים הן המשפיעות ביותר על הקידום והקריירה שלנו כשכירים וגם (אם לא יותר) כעצמאים:

מיומנות דיבור מול קהל
לא מדובר כמובן על הופעה מול אלפי אנשים, אבל גם העברת מסרים לשניים-שלושה אנשים, שאמורים להסכים אתכם או לשתף פעולה, דורשת מיומנות ותכנון. בנוסף, כמעט בכל תחום עיסוק כיום יש צורך להעביר מצגת או הדרכה.
איך תתרגלו את המיומנות הזאת? תייצרו לעצמכם הזדמנויות לעמוד מול קהל, להרצות, ללמד, להדריך – גם במסגרת העבודה שלכם וגם במסגרות אחרות. אנשי קריירה רבים מתנדבים להרצות באקדמיה ולהעביר סדנאות מקצועיות כמרצים אורחים רק כדי לחזק מיומנות זו.

מיומנות עבודה בצוות
כל אחד מאיתנו עובד עם קבוצה של אנשים – לפעמים אלו אנשים ממחלקות שונות שאנחנו נדרשים לרתום לפרויקט שלנו, או צוות ייעודי שאנחנו מקימים ומנהלים באופן ישיר. בתחום הזה מאוד חשובות היכולות של הטלת סמכויות, ניהול דיונים אפקטיביים ורתימת הצוות למטרה משותפת.
איך נתרגל את המיומנות הזו? אם אופי העבודה שלכם הוא לא צוותי, תבקשו לקחת חלק בצוותים קיימים, או ליזום הקמת צוות חדש

גמישות מחשבתית ויכולת להשתנות
כפי שדרווין אמר, “לא החזק שורד, אלא זה המסתגל במהירות לשינוי”. מיומנות זו תאפשר לנו להסתכל על סיטואציה מזוויות שונות וכובעים שונים, לנתח ולהבין את המפה ואם יש שינוי, להתאים את עצמנו אליו. מיומנות זו קרובה ללבם של אנשים בעלי חשיבה אנליטית, רגישים לסביבה ובעלי אוריינטציה לפתרון בעיות
איך נתרגל את המיומנות הזו? תתחילו לנסוע לעבודה כל פעם בדרך קצת שונה; תזמינו בבית קפה מאכלים שלא אכלתם עדיין, או תתנסו בדברים שאתם לא רגילים לעשות.

מנהיגות
זאת מיומנות שחשובה לא רק למנהלים אלא לכולם. מהרגע הראשון בעבודה החדשה כג’וניור או אפילו כפרילנס שרק פתח עוסק מורשה. מנהיגות זאת תפישת מציאות ותחושת אחריות שאנחנו לוקחים על הסביבה הקרובה שלנו – בעבודה, בבית ועם חברים. זה כולל את היכולת לנהל שגרת עבודה או חיים תחת לחץ, לקבל החלטות, להציב מטרות, לתעדף ולעודד צמיחה
איך נתרגל את המיומנות הזאת? קחו בעלות על כל משימה מקצועית או אישית שאתם עושים – מניהול פרויקט שאתם לוקחים עליו אחריות בעבודה (מבלי שנתבקשתם, אלא התנדבתם) ועד לארגון הארוחה משפחתית הקרובה.
לסיום, להלן כמה טיפים והמלצות לטיפוח מיומנויות רכות שניתן לעשות באופן עצמאי:
לימוד עצמי: קראו ספרים ומאמרים, תקשיבו לפודקאסטים, עקבו אחרי אנשים ועמודים עסקיים של גופים שמעבירים וובינארים ועוד. חשוב שתחפשו תוכן שמתאר מודלים מוצלחים של קריירה, קידום והצלחה.
שיחות פידבק: תפנו לקולגות שלכם, תשאלו אותם מה דעתם על סיטואציה שהייתם מעורבים בה, תקשיבו לטיפים ולהמלצות שלהם. הפכו את זה להרגל ואולי אפילו למועדון של כמה חברים שנפגשים בתדירות קבועה, כדי לעזור אחד לשני לנהל סיטואציות שונות בקריירה שלכם.
מנטורינג: חפשו בסביבה הקרובה שלכם מישהו שתמיד (לדעתכם) עושה את הדבר הנכון, יודע לנהל כל סיטואציה ולהפיק ממנה את המיטב. הפכו אותו למנטור שלכם. במקביל, תציעו מנטורינג למישהו הרבה פחות מנוסה מכם שבדיוק מתמודד עם סוגיות שאתם כבר מרגישים בטוחים בהן.
עבודת צוות (אילוסטרציה). חשוב לפתח את היכולות של הטלת סמכויות, ניהול דיונים אפקטיביים ורתימת הצוות למטרה משותפת
בניית תוכנית עבודה: עשו רשימה של מיומנויות שהייתם רוצים לשפר בתקופה הקרובה ותאתגרו את עצמכם. קחו משימות ניהוליות או עסקיות שלא כלולות בדרישות הבסיסיות של התפקיד שלכם או לא מצופות מכם כלל. אם אתם מרגישים שהמשימה שלקחתם על עצמכם תשפר לפחות אחת מהמיומנויות שהחלטתם לשפר, סימן שזה נכון עבורכם.

שתפו את הפוסט:

הגיבו

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

איך להתקבל לתפקידי שיווק דיגיטלי בהייטק?

אין ספק שעבודת השיווק הדיגיטלי בהייטק זו חיה אחרת לגמרי, שכוללת בתוכה עולם עשיר של מונחים ותהליכי שיווק שלא מוכרים למי שעובד בחברות לואוטק. אלו השואפים לעבוד בתפקידי שיווק דיגיטלי …

כל מה שצריך לדעת על PPC

וודאי יצא לכם להיכנס לפייסבוק, לגלול בדף הבית, ולהיחשף לפרסומות למוצרים או שירותים שונים. אם המודעה מספיק מעניינת, כנראה שתצרו מעורבות על-ידי לייק, תגובה או הקלקה על המודעה. ברגע שאתם …

חמש דרכים להמציא את עצמכם מחדש בשוק העבודה

 במקרה של חוסר ודאות אנחנו נוטים להתנהג בצורה שמרנית – וקשה לנו להתחיל בדרך חדשה. למרות זאת, ניתן לאזן בין הצורך לשרוד לבין הצורך להגשים חלום. אירועים לא צפויים נוטים …

קריירה בדיגיטל אחרי תואר ראשון

סיימתם תואר ראשון, חשבתם שקיבלתם כלים שיאפשרו לכם לעלות על הנתיב המהיר של קריירה מצליחה, התחלתם לחפש עבודה ואז הבנתם שאתם עומדים בפני שוקת שבורה. המעסיקים לא מחכים לכם. אין …

נגישות