איך הגעתי להיות מומחית אינסטגרם לעסקים

מערכת Digitalent

מרצה ב

מסלול הקריירה של מומחית אינסטגרם לעסקים, אירה חרקובסקי-דותן, הצליח להפתיע אפילו אותה. במשך 10 שנים עבדה כמהנדסת בבנק בעבודה אפורה ושגרתית, עד שהחליטה יום אחד לחשב מסלול מחדש.

כשהיינו קטנים, תמיד נשאלנו מה נרצה לעשות כשנהיה גדולים. מהר מאוד למדנו שיש מסלול אחד קבוע בדרך להצלחה: לסיים בית ספר, לעשות תואר ולמצוא עבודה מסודרת וקבועה, לכל החיים.

ובינתיים, המציאות מראה אחרת והמגמה שאנו רואים כיום שלחה את אותותיה כבר מזמן: עולם הקריירה השתנה והפך לדינמי ומגוון, מקצועות חדשים יצאו לאוויר העולם, אנשים כבר לא חוששים לשנות את תחום עיסוקם ב-180 מעלות, אה וכן, עדיף בתור עצמאיים. כששאלנו את אירה חרקובסקי-דותן על השינוי קריירה שעברה, הופתענו לגלות עד כמה זה נכון.

מה למדת ומה היה תחום העיסוק שלך?
בגיל 22, החלטתי ללמוד הנדסת תעשיה וניהול כדי לעבוד במקצוע שכמו שהגדרתי אותו אז ‘לא אהיה תלויה כלכלית באף אחד’. ידעתי שזו תהיה תחנה זמנית ושבשלב מסוים אשנה כיוון לתחום יצירתי. לא ידעתי אז מה יהיה הכיוון ואם הייתי צריכה לנחש שבעוד 15 שנים אמציא מקצוע ואמתג את עצמי כ’מומחית לאינסטגרם לעסקים’, כנראה שהייתי צוחקת לעצמי בפנים”. במשך 10 שנים עבדתי בבנק כמהנדסת ובמקביל בניתי את העסק שלי, עד שלפני שנה וחצי, עם לידת הבת השנייה שלי, יצאתי לעצמאות מלאה ואני קמה כל בוקר עם חיוך וציפייה להתחיל את יום העבודה שלי.

צריך הרבה אומץ כדי לעשות את המעבר ממשרה בטוחה כמהנדסת בבנק לבניית עסק עצמאי בתחום חדש ולא מוכר. איך זה מסתדר עם הפן הכלכלי שהגדרת לעצמך?
בעניין הפן הכלכלי יש לי שתי מסקנות:
1. אני יכולה להרוויח לא פחות ואף הרבה יותר מעסק שאני אוהבת וממצאת בו את מלוא הפוטנציאל והכישרונות שלי.
2. זה בסדר לא להיות האחראית הבלעדית לפרנסה. זה אף ממש רצוי.

אז מה היה הדרייב הגדול לשינוי?
באופן אולי מפתיע, הדרייב הגדול לשינוי הגיע אחרי שהפכתי לאמא. אחרי הלידה של הבת הגדולה שלי חזרתי לעבודה בבנק והרגשתי שאני כבר לא במקום הנכון בשבילי. רציתי לעשות משהו אחר, אך עדיין לא ידעתי להגדיר מה זה יהיה בדיוק ואיך אצליח להפוך את התחביב שלי לעבודה ופרנסה של ממש.

את נקודת המפנה אני זוקפת לזכות הרצאה על אינטליגנציה, הצלחה ואושר של בילי דובב שור. בזכות ההרצאה הצלחתי להחזיר את הפוקוס ולהתמקד בדברים החיוביים. הנה טיפ קטן שעזר לי אז: תבחנו עם עצמכם האם המקום בו אתם נמצאים מקנה לכם הנאה ותחושת ערך. אם כן, אתם במקום הנכון. בשבילי זו היתה נקודת מפנה וטריגר לצאת מאזור הנוחות.

איך התגלגלת דווקא לתחום הדיגיטל ומה הכי ריתק אותך בו?
איי שם בשנת 2007 ידיד שלי פתח לי טוויטר וצייץ את הציוץ הראשון שלי ‘אני אירהוק ואני הדבר הבא בטוויטר’. צחקתי מזה. לא עבר זמן רב ומצאתי את עצמי חיה בטוויטר יום וליל. גיליתי על עצמי שאני יודעת לכתוב ולהעביר מסר ב-140 תווים והופתעתי לגלות שהבדיחות שצייצתי לעצמי עניינו לא רק אותי. לאט לאט הפרופיל שלי גדל לכמה אלפי עוקבים והבנתי שבכל הקשור לרשתות החברתיות העולם הוא שטוח. גיליתי שאני יכולה להכיר וליצור קשרים עם כל מי מעניין אותי, גם אם אני בחורה אנונימית. ואז הגיע אינסטגרם ומצאתי מקום נוסף לביטוי עצמי והפעם בצילום. אינסטגרם פתח לי עולם חדש – הכרויות סביב העולם, חשיפה לכישרונות, תרבויות והשראות חדשות.

מתוך עמוד האינסטגרם של אירה - irahok@

בעצם, בזכות הדיגיטל נפתחו לי הזדמנויות ואפשרויות שלא יכולתי לדמיין קודם: השתתפות בתערוכות, צילום למגזינים ולתוכניות טלוויזיה, ראיונות, קמפיינים מסחריים, קשרים עסקיים וחברויות חדשות. אך אם אני צריכה לתמצת במשפט אחד מהי המתנה הגדולה ביותר שקיבלתי מהרשת זה יהיה ״במה לביטוי עצמי״. בזכות הבמה הזו גיליתי את הכישרונות שלי ובניתי קריירה חדשה. ללא רשתות חברתיות, ללא דיגיטל, מסלול החיים שלי, ככל הנראה, היה נראה אחרת לגמרי.

בתור מי שבנתה מותג מצליח מאפס, איזה טיפים תתני לאנשים הנמצאים בתחילת דרכם?
הכל מתחיל באמונה ואהבה עצמית. קודם כל תדעו שמגיע לכם לחיות בתחושה של ערך והגשמה עצמית ולעסוק במה שאתם אוהבים.
כמה טיפים שעזרו לי ומנחים אותי יום יום:

1. תתחילו לכתוב. תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות ותענו עליהם בכנות: מה אני אוהב באמת? במה אני טוב? מה החלומות שלי? מה בא לי לעשות כל יום מחדש? מה אני עושה ומרגיש שזו לא עבודה?
2. תמצאו את הנישה הנכונה לכם, את הייחודיות והבידול.
3. תמיד תחשבו על הצד השני ותתנו ערך אמיתי.
4. תאמינו בעצמכם.
5. תהיו חרוצים.
6. תתמידו.
7. תדעו להיכשל.
8. תדעו לבקש עזרה ולהוציא לאאוטסורסינג את מה שאתם לא מצוינים בו.
9. תציבו מטרות ריאליות ותתקדמו צעד צעד.
10. אף פעם אל תפסיקו ללמוד.

מה את הכי אוהבת בעבודה שלך?
את ההיכרויות והחיבור עם אנשים. הכי משמח אותי לראות את בעלי העסקים שליוויתי מצליחים ליישם את מה שלמדו ומבטאים את עצמם באינסטגרם. עם הרבה מהלקוחות שלי אני נשארת בקשר רציף ורואה אותם בונים מותג וקהילת עוקבים נאמנה וזה גורם לי להבין שאני נמצאת במקום הנכון לי. לאורך השנים למדתי שיש לי עין טובה בזיהוי איכות ו״סטאר קוואליטי״. הבנתי שמה שמנחה אותי בהתנהלות היומיומית זה להביא ערך אמיתי למי שעומד מולי. גיליתי שאני ממש מבינה את ״השפה״ של כל מדיה בה אני נמצאת ושאני מצליחה לגעת באחרים דרך הרשת. שמחה במקצוע שבחרתי ומאמינה בעצמי שעוד אגיע רחוק.

ולסיום, מה עם איזה טיפ קצר לשיווק באינסטגרם?
הדבר בחשוב ביותר זה להיות אותנטיים ולא לנסות לחקות אף אחד אחר. אפיינו את שפת המותג ואת הסיפור שתרצו לספר באינסטגרם, התמידו בהעלאת תוכן ייחודי, מעניין ואיכותי, כזה שמעניין את קהל היעד שלכם. אל תשכחו להיות נחמדים- פרגנו לאחרים, כולל לקולגות. צרו אינטראקציה עם קהל יעד פוטנציאלי דרך האשטגים ושימו פוקוס על איכות ולא על כמות העוקבים והלייקים. אני מאמינה שתוכן בעל ערך, אינטרקציה חברתית והתמדה בונים מותג לאורך זמן וזה מה שמושך קהל יעד רלוונטי, מפרגן ומעורב לפרופיל שלכם.

שתפו את הפוסט:

הגיבו

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

כך תדעו אם ניהול תוכן ומדיה חברתית זה בדיוק בשבילכם

כדי לשבור את הרעש הפרסומי וליצור מודעות איכותיות שיהיו מכוונות לרגש הלקוח, ויביאו תוצאות טובות, תצטרכו להיות יצירתיים מאוד, לקבוע את קהל היעד שאליו יופנה התוכן ולכתוב את התוכן בהתאם …

זהירות קריאייטיב דיגיטלי לפניך

המדיה החברתית ממשיכה לצבור תאוצה ולקבל יותר ויותר תקציבי פרסום. על פי התחזיות של משרדי הפרסום המובילים בישראל, בעוד הדיגיטל יהווה כ-60% מתקציבי הפרסום, התקציבים במדיה המסורתית ילכו ויתמעטו. בהתאם …

מה הקשר בין שיווק דיגיטלי ליחסי ציבור?

הרשתות החברתיות, המהוות חלק בלתי נפרד מהשיווק של מותג, מנוהלות בישראל כמעט לחלוטין על ידי משרדי הפרסום, שניכסו לעצמם את העבודה במדיה החברתית. משרדי הפרסום שהיו אמונים על רכש המדיה, …

Content Marketing- לא מה שחשבתם

תחום השיווק באמצעות תוכן ממשיך להתפתח ועסקים רבים מבינים את החשיבות והיתרונות שהוא טומן בחובו. עם זאת, תוכן שיווקי בדיגיטל, של העולם הישן, שונה מאוד מהמושג Content Marketing-  שיווק תוכני. אז …

נגישות