מילון המושגים שיסייע לכם לצלול אל עולם הדיגיטל

על ידי | מאמרים מקצועיים

המושגים הרבים מעולם הדיגיטל יכולים לעיתים לבלבל ולהקשות על השפה המשותפת עם הספקים, הלקוחות או הצוות איתו אתם עובדים.
אספנו עבורכם 24 מונחים מעולם הדיגיטל שכל איש שיווק חייב להכיר. מוכנים?

A-H
A/B Testing – טקטיקת פרסום שבמהלכה בודקים שתי גרסאות זהות בעלות שינוי  אחד יחיד, המכוונות לאותו קהל ואותה מטרה, על מנת לראות מה מניב תוצאות טובות יותר. השינוי יכול להתבטא בתוכן מעט שונה או בתמונה אחרת.

Big Data- המושג הפך למטבע לשון מקצועי לפני מספר שנים ומקורו בעולמות ה-IT. כל ארגון עסקי או ציבורי אוגר ומשתמש בדאטה אודות לקוחותיו. זוהי הדאטה הפנים ארגונית. סביבה דיגיטלית מאפשרת לנו לאגור דטאות נוספות המאפשרות להבין את הרגלי הגלישה ולנתח התנהגות צרכנית של לקוחות פוטנציאליים. מפגש בין שני עולמות הדאטה – הפנים ארגוני והחיצוני נקרא Big Data והוא מאפשר לאתר לקוחות פוטנציאליים מסוג מסוים בשלבי התעניינות ראשונים או אפילו בשלבי טרום התעניינות ו/או לתחזק קשר עם לקוחות קיימים כדי להעלות את ה- Life Time Value שלהם (הסבר בהמשך).

רוצים לדעת עוד פרטים?

הכניסו את הפרטים כאן בטופס ויועצת תחזור אליכם

מאשר/ת קבלת עדכונים מ Digitalent

CPC-Cost Per Click – העלות בפועל שאנו משלמים עבור כל הקלקה של לקוח פוטנציאלי (למשל באנר, מודעה ממומנת וכו’) המחושבת ע”י חלוקת סך עלות הקליקים שקיבלנו בכמות הקליקים. מושג דומה הוא ה-CPA- עלות עבור פעולה כלשהי, כגון הורדת אפליקציה או מכירה, בניגוד ל-CPM, שיטה המתמקדת בכמות החשיפות ובה משלמים עבור כל 1000 חשיפות לכלי הפרסומי.

Data Driven Marketing – שיווק מבוסס נתונים הוא המתאר את כל תהליך איסוף הנתונים, ניתוחם והביצוע המוכוון ע”פ תובנות העולות מהנתונים במטרה לעודד מעורבות של צרכנים ושיפור מתמיד של תוצאות הפעילויות השיווקיות. השילוב של הירידה בעלויות אחסון הנתונים, העלייה בכח המחשוב והעובדה שאנחנו והמכשירים שסביבנו מחוברים כל הזמן מאפשרת לאנשי השיווק להבין את צרכי הלקוחות ע”פ ניתוח התנהגותם בכל רגע נתון באופנים שלא היו נגישים בעבר.

eCPM- effective cost per mile = thousand impressions – העלות האפקטיבית לאלף חשיפות/צפיות בפרסומת. מדד המאפשר לבצע השוואה מהירה ואחידה בין מחירי מדיה באתרים שונים. יעיל במיוחד כשמדובר על תמהיל מדיה בו כל אתר נרכש בשיטה שונה (CPM/CPC/CPL) ואנחנו צריכים לקבל החלטה על כדאיות רכישת המדיה לפי מדד אחיד. החישוב הוא:
(eCPM = total cost / (impressions/1,000
(eCPM = (CPC*clicks) / (impressions/1,000
(eCPM = (CPL*leads) / (impressions/1,000

Funnel – זהו תיאור הממחיש את התהליך שעוברים הלקוחות הפוטנציאליים בדרך לביצוע פעולה מסוימת אותה הגדרנו מראש. למשל, ב- Conversion Funnel ישנו תיאור הממחיש את המסע שעוברים לקוחות פוטנציאליים בדרך להפיכתם ללקוחות- בראש המשפך יופיעו כל המבקרים בדף הבית של החברה, בתחתית רק המבקרים שסיימו את המסע והמירו. בדרך יכולים המבקרים לעבור בדפים נוספים באתר המטרה לקבל מידע נוסף, או כאמור ליפול בדרך, ועל כן דמוי המשפך.

Google Analytics – מוצר חינמי של Google אשר מאפשר לעקוב אחר תנועת הגולשים באתר ובנכסים הדיגיטליים שלנו ואוסף נתונים סטטיסטיים כגון מקורות התנועה, מספר הכניסות, זמן השהייה בכל עמוד ועוד. מידע זה יכול לעזור לנו בפענוח והבנה של הקהל הפוטנציאלי והרגלי הגלישה שלהם.

Heatmap – תצוגה גרפית של דאטה המשקפת שימוש בממשק מסוים. בעולם הדיגיטל היא קיבלה שימוש נרחב בתצוגות המתארות הרגלי שימוש של גולשים והעדפות שלהם כלפי חלקים שונים של עמודי האתר, כך ניתן לעקוב אחרי תנועת עיניים של גולשים כדי לבדוק מה מושך את העין בעמוד, תנועות עכבר על גבי העמוד (ללא הקלקה), הקלקה ועוד ולהבין מהם אותם אייקונים, תכנים ותמונות שמושכים תשומת לב ומניעים לפעולה.

אולי יעניין אתכם גם: 16 מושגים שיהפכו וישדרגו לכם את עולם ה- Content Marketing >>

I-Q
Inbound Marketing – שיטת שיווק מבוססת מגוון רחב של כלים כגון מדיה חברתית, ניוזלטרים, דוגמיות פיזיות של מוצר, סרטוני וידאו וכלים נוספים בעולמות התוכן שמטרתם להגביר את כוונת הרכישה של לקוח הנמצא בשלבי ההתעניינות השונים לאורך הפאנל (Funnel- ראו הסבר למעלה). שימוש בשיטה מתחיל ברגע שהלקוח הפוטנציאלי מבצע פעולת מעורבות יזומה מול המותג, מאותו רגע המותג מתחיל “קשר” עם הלקוח באמצעות מגוון “נגיעות שיווקיות” במטרה להמיר את הקשר לפעולה מסחרית רצויה.

Research KeyWord – מחקר מבוסס מילות חיפוש במנוע החיפוש של Google ונמצא בשימוש נרחב של מקדמי אתרים ולאחרונה גם אנשי מחקר. בעולם קידום אתרים מחקר מילים מאפשר, בין היתר, להבין איזה מילים מביאות את הגולשים לאתר של חברה, באיזה עלות החברה מקבלת את הגולשים, איזה פעולות עסקיות ביצעו הגולשים שהגיעו ממילת מפתח מסוימת וכמה פעמים חזרו על הפעולה. בהמשך ניתן לחשב את ה-ROI של כל מילת מפתח ביחס לתוצאה העסקית שלה.

(Life Time Value (LTV- סך הרכישות שחברה יכולה לקבל מלקוח ספציפי. החישוב הוא סך ההוצאה החודשית של הלקוח כפול סך החודשים שהוא לקוח פעיל שלנו. המטרה של כל חברה עסקית היא להעלות את הערך של LTV מהלקוחות שלה.

Machine Learning – תהליך של הפיתוח והשימוש באלגוריתמים שמטרתם לימוד וזיהוי תבניות בדאטה ובניית מודלים המאפשרים לבצע חיזוי של פעילות לקוח או סיווג של לקוחות חדשים. באמצעות המודלים האלה ניתן לחזות מה תהיה הפעולה בעלת ההסתברות הגבוהה ביותר של הלקוח ולהחליט באופן אוטומטי איזו הצעה היא בעלת ההסתברות הגבוהה ביותר שייענה לה. באמצעות המודלים האלה אנחנו יכולים לבצע פעילויות שיווקיות פרואקטיביות הנובעות מתוך היכולת לחזות את הפעולה הבאה של הלקוח (Predictive Analytics).

Native Advertising – שיטת שיווק דיגיטלי מתקדמת ממשפחת “שיווק מבוסס תוכן” בבסיסה שימוש במגוון רחב של כלים פרסומיים שנראים חלק אינטגראלי מסביבת התוכן בה הם מופיעים וקשורים לאותה חוויה שהגולש עובר כרגע באתר. הדוגמא הטובה ביותר לשיטה הזאת היא קידום המאמרים המסחריים באמצעות פלטפורמות של outbrain ו-taboola באתרי התוכן השונים. הקידום נעשה באזורי תוכן, הפרסום נראה כמו חלק מהתוכן של האתר והוא קשור לושא של המאמר אותו בחרנו לקרוא באתר.

Online Retailers – קמעונאים שמוכרים רק בפלטפורמות אונליין שונות, הדומות למדפים בחנויות בעולם הפיזי, כדוגמת וואלה שופס, Amazon ו-buy2 ומוכרים יותר ממותג אחד. לעומתם, שופרסל אונליין למשל לא נחשב ל-online retailers מכיוון שעיקר קיומו הוא בעולם הפיזי, אך יש לו גם חנות אונליין.

Programmatic Media – שיטת רכש מדיה המתבססת על מערכות אוטומטיות שמחליטות בזמן אמת (Real Time Bidding), על העלות הגבוהה ביותר אותה הן מוכנות לשלם עבור פרסום המודעה ללקוח ספציפי. מה הכוונה? גולש מסוים נכנס לאתר ובהתאם לכל הנתונים הידועים עליו, מציעים משווקים שונים את העלות הגבוהה ביותר ואתה היו מוכנים לשלם על מנת שהמודעה שלהם תופיע לאותו הלקוח. מי שנתן את העלות (הביד) הגבוהה ביותר – יופיע ללקוח הפוטנציאלי. וכל זה, תוך 200 אלפיות השניה.

Quality Score – ציון האיכות הוא אומדן המתייחס לקידום מודעות ב-Google Adwords ומוצג בסולם של 1 עד 10. ציון זה אומד את איכות המודעות, מילות המפתח ודפי הנחיתה שבקמפיין. מודעות באיכות גבוהה יותר יכולות להוריד את המחירים על הצגתן ולשפר את המיקום שבו הן מופיעות. ציון האיכות מורכב משיעור הקליקים הצפוי, רלוונטיות המודעה וחווית דף הנחיתה.

R-Z
ROI- Return On Investment – החזר עבור ההשקה, בעולם השיווק מתייחס להיקף ההכנסה שהצלחתי לייצר מפעולת השיווק שביצעת, בהשוואה לסכום שהשקעת בה. זהו מדד להערכת הכדאיות של אותה הפעולה – האם הגמול היה גבוה יותר מההשקעה שבוצעה בה. מושג ה-ROI קיבל שימוש נרחב בעידן השיווק הדיגיטלי המדיד – ניתן לחשב ROI עבור כל פעולה מהקטנה ביותר ועד למהלכים שלמים – ממילת חיפוש שרכשנו ועד להשקת ליין מוצרים באפליקציה חדשה. לחישוב ROI מפחיתים מן ההכנסה את סכום העלויות הכוללות ואת התוצאה מחלקים בסכום העלויות הכוללות.
החזר ROI = (הכנסה-עלות המוצרים שנמכרו) / עלות המוצרים שנמכרו.

SEO/SEM – שתי שיטות קידום אתרים במנוע החיפוש של Google, שיטת קידום אורגנית search engine optimization ושיטת קידום ממומנת search engine marketing. השיטה האורגנית SEO מנסה לפצח את הנוסחה לפיו Google מדרג את מיקום האתרים לפי מילות וביטויי החיפוש ומקפיץ אותם לגולשים. השיטה כוללת טיפול בארכיטקטורת האתר, רכישת לינקים ושכתוב תכנים, היא הייתה מאוד פופולרית עד לפני כמה שנים, כש-Google הכריזו עליה מלחמה ויצאו במספר מהלכים שצמצמו את יכולת ההשפעה של מקדמי האתרים בשיטה הזאת. השיטה הממומנת SEM היא הפופולרית והצומחת בשנים האחרונות, השיטה מאפשרת לקבל תוצאות באופן מיידי (בניגוד ל-SEO שלוקח בין 3-6 חודשים) אך, יחד עם זאת, לא מאפשרת בניית נכסים לטווח ארוך וברגע בו מפסיקים לפרסם התנועה לאתר פוחתת. מומחי שיווק דיגיטלי ממליצים על שילוב בין שתי השיטות.

Tag Manager – זהו קוד יחיד אותו ניתן לשים באתר ובכך לבטל את הצורך בשימוש בקודים רבים אחרים כגון קודי המרות, רימרקטינג, אנליטיקס וכדומה. אפשרות זו חוסכת בזמן ועושה סדר ביכולת הניהול של איש השיווק את הפרסום הדיגיטלי.

UX – User Experience – חווית המשתמש של הלקוח כאשר הוא ניצב מול אתר, מוצר, אפליקציה או כל יישום אחר. החוויה הכוללת של המשתמש נמדדת בפרמטרים רבים כגון היכולת לתת לו מענה על צרכיו ואף מעבר למה שדמיין, שימוש שיהיה פשוט, בהיר וברור, אסתטי ובאופן כללי ייצור חוויה חיובית של המשתמש כלפי אותו היישום. לאחרונה מבינים את הקשר בין UX מדויקת לבין תוצאות עסקיות של אתרים, לכן הולכת וגוברת ההשקעה בתחום הזה מצד המפרסמים.

Viral Marketing – שיווק ויראלי היא שיטת שיווק מועדפת על כל מפרסם, בבסיסה נמצא הרעיון שאומר שגולשים יכולים לשתף פרסומת במידה והם מתחברים אליה רגשית. ההפצה ה”ויראלית” של הגולשים מאפשרת להגיע לחשיפה מאוד משמעותית בלי לשלם עליה, והפלטפורמה הפופולארית למהלכים הויראליים היא, כמובן, מדיה חברתית. מבחן המציאות מלמד אותנו שמהלכים ויראליים מוצלחים הם נדירים, דורשים השקעה לא מבוטלת בתוכן ועדיין דורשים “התנעה” מסוימת של הפצה דרך בלוגרים נחשבים ומשפיעני רשת. מהלך ויראלי מוצלח יחסוך תקציב מדיה, אך אחוז המהלכים המוצלחים בארץ מסך הניסיונות עדיין מאוד נמוך.

Website Custom Audience – במערכות הקידום הממומן של פייסבוק באפשרותנו ליצור קהל המותאם אישית לקמפיין אותו אנו רוצים לקדם, דבר המאפשר לנו יצירה של קמפיינים מאוד מדויקים ומפולחים. למשל, ניתן להכין רשימה ולעשות קמפיין המותאם לקהל יעד שאולי עדיין לא שמע על המותג שלנו, למשל.

Branded Youtube Channel – כמנוע החיפוש השני בגודלו וערוץ הסרטונים הנצפה ביותר, ליוטיוב יתרונות רבים כערוץ שיווקי לכל דבר. הפלטפורמה מאפשרת הקמת ערוץ ממותג המכייל את כל תוצרי הווידאו של המותג. יש לציין שגם ללא הקמת ערוץ ממותג יכולים המפרסמים לקדם סרטונים ולפרסם בפלטפורמה, הערוץ מהווה נכס דיגיטלי תדמיתי עבור המותג.

Zero Moment Of Truth – ZMOT – זהו התהליך הארוך (יחסית בו הלקוח הפוטנציאלי של המוצר מתחיל לאסוף מידע ולהתלבט לגבי קניית המוצר. במהלך שלב זה, הלקוח מחפש מידע לגבי המוצר, הנחות, מקומות לרכישה ודעות של משתמשים שכבר רכשו את המוצר. כאנשי שיווק, נרצה “לדעת” בלקוח הפוטנציאלי כמה שיותר פעמים ובכמה שיותר נקודות ופלטפורמות שונות על מנהלת להשפיע על החלטתו ולהביא אותו לרכישה.

שינוי גודל גופנים