בואו נודה באמת – המהפכה הדיגיטלית אמנם הפכה את חיינו לקלים יותר, אבל שיבשה תפקידים ותעשיות שלמות. לא מפליא לגלות שהראשונים והאחרונים לחוות את השינוי אלו תמיד יהיו מנהלי השיווק, שמרגישים שהכיסא הבא שהם חושקים בו כבר יותר קשה להשגה.
אחד התפקידים שעוברים מהפיכה בעקבות הטרנספורמציה הדיגיטלית ששוטפת את העולם, הוא תפקידו של מנהל השיווק. אי אפשר להשוות את תכולת התפקיד לפני כחמש שנים, לתכולתו היום.
במסלול הקריירה כיום אנחנו חייבים לדעת לנהל אותו לעצמנו, כמו שהיינו מנהלים כל מותג מצליח שנמצא תחת אחריותנו. אחת השאלות שעולות סביב הנושא הזה היא האם מספיק לנהל קמפיינים ותקציבי שיווק ופרסום בצורה טובה, כדי לסלול לעצמנו את הדרך בצורה אופטימלית לתפקיד הבא?
אז הנה ספוילר קטן: ממש לא.
אז מהן 6 ההתמחויות שמגייסים יחפשו אצל מנהלי השיווק של היום?
1. בניית אסטרטגיית מדיה בערוצים הדיגיטליים
עלינו להכיר את מגוון הערוצים, הכלים והפלטפורמות העומדים לרשותנו ולדעת כיצד נכון לבנות תמהיל מדיה אפקטיבי המתאים לצרכינו המשתנים בכל קמפיין. מאחר וכמנהלי שיווק אנחנו מכירים הכי טוב בארגון את צרכי הלקוחות שלנו, הרי שנוכל לזהות מהו מסע הלקוח הרלוונטי וכיצד לתת את המענה הנכון בכל נקודת מפגש איתו. חשוב להבין שכתוצאה מכך כאנשי שיווק אנחנו הופכים גם למנהלי פיתוח עסקי בשל היכולת לזהות צרכים והזדמנויות ולכן בעלי ערך אדיר לארגון בו אנו מתפקדים.
2. בניית אסטרטגיית וניהול תוכן
אז נכון – התוכן הוא המלך. אבל, וזה אבל גדול, אם לא תדעו להתאים את התוכן הנכון לערוץ הנכון וליצור תכנית אסטרטגית לתוכן, הרי שלא תשיגו שום מטרה. מעבר לכך, חשוב מאד ליצור תוכן מגוון ומרתק וכמובן כזה שגוגל יקרא אותו הכי טוב שאפשר, להפיץ אותו באמצעים העומדים לרשותנו לקידום תוכן וכמובן למדוד את ההשפעה ארוכת הטווח של כל תוכן כזה שהפצנו.
3. מדידה ובקרה של מהלכים דיגיטליים
אם התוכן הוא המלך, הרי שמדידה הינה האורים והתומים של עבודתנו כמנהלי שיווק. בלי לדעת מה השגנו בכל פעולה או קמפיין, אין ערך ממשי לכלל הפעולות שנקטנו בדרך. כל תוכנית עבודה מקצועית תכיל בתוכה החלטות חשובות בדבר מה נמדוד, באיזה כלים ואילו תובנות שיווקיות נרצה לחפש ואף למצוא בדרך. ברגע שאסטרטגיית המדידה ידועה, נוכל לפעול לאורה לכל הדרך ולהשוות תפוחים לתפוחים מפעילות זו לאחרת וכך התובנות יצופו כבר בעצמן.
4. ידע בניהול eCommerce
הבשורה שהגיעה לפני כמה שנים רק הולכת ומתעצמת, וכמנהלי שיווק צריך להבין קודם כל לאילו מותגים נכון להשקיע בהקמת מערך איקומרס, על מה צריך לחשוב לפני שיוצאים לדרך וכיצד מקימים, מתפעלים ומודדים פעילות כזו בפועל.
5. ניהול חוויית הלקוח תוך התבססות על הדאטה בארגון
העידן הדיגיטלי מאפשר לכל מפרסם היום לייצר מהלכי פרסום וחוויות שירות פרסונליות ולכן, הציפייה ממותגים היום היא שידעו לנהל ללקוחות שלהם מסע לקוח מדהים ופרסונלי לאורך כל הדרך עד לרכישה וגם מעבר לה. עבור התהליך הזה אנחנו חייבים להכיר היכרות מעמיקה את הדטאות הקיימות בארגון וכיצד נכון להשתמש בהן. ניהול הדאטה בצורה נכונה יוכל לשפר מהלכים שיווקיים שניזום, וליצור חוויית לקוח אופטימאלית ככל האפשר.
6. בניית תוכנית עבודה דיגיטלית פרקטית לאגפי שיווק
תכנית עבודה חכמה מתחילה מהגדרת מטרות ויעדים למהלכים, הגדרת תהליכי עבודה ותחומי אחריות, ניהול ובקרה של הספקים שלנו ועוד מגוון משימות שבעצם אמורות יחדיו לתת תכנית 360 לארגון, מאחר והשיווק משפיע על כלל הארגון ואמור להניב תוצאות מערכתיות. כל תהליך ותכנית שנבנה כמנהלי שיווק, ישליכו על עבודתם של כלל המחלקות ועל התוצאות העסקיות של כלל הארגון, לכן יש להסתכל עליהן בעיניים ביקורתיות ובמבט כולל ומערכתי.
המשימה העומדת לפנינו כמנהלי שיווק היא יצירת המעבר בארגון מאסטרטגיה שיווקית לפרקטיקה דיגיטלית בצורה חלקה ויעילה, ואם נתרגם זאת הרי שמדובר באיך נתרגם את האסטרטגיה השיווקית והעסקית של הארגון בו אנו עובדים לתוכנית עבודה יעילה בערוצים הדיגיטליים? תוכנית זו צריכה לתרום להשגת היעדים והמטרות הארגוניות בטווח הקצר ובטווח הארוך.